فراخوان‌هایی که اعتبار می‌آورد

در خبرها آمده بود که تسلا در پی بروز نقصی از پدال گاز خودرو‌های سایبرتراک که خطر تصادف را افزایش می‌دهد، بیش از ۳ هزار خودرو از این مدل را فراخوان می‌کند.اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات متحده اعلام کرد سازنده خودرو‌های برقی تسلا ۳۸۷۸ سایبرتراک را برای تعمیر پدال گاز که ممکن است شل شده و در تریم داخلی جابجا شود، فراخوان می‌کند.اداره ملی ایمنی ترافیک آمریکا گفت که تسلا مجموعه پدال گاز را بدون هیچ هزینه‌ای تعویض یا تعمیر خواهد کرد و مالکان از طریق نامه‌هایی که در ماه ژوئن برای آنها ارسال می‌شود از این فراخوان مطلع خواهند شد.

0

اقتصاد خودرو-این فراخوان در حالی داده می‌شود که شواهد نشان می‌دهد هر کدام از این اقدامات موجب هزینه‌های سنگین برای این خودروساز می‌شود چنانکه بر اساس گزارش‌ها و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، این سازنده خودرو‌های برقی سه فراخوان داشت که حدود ۲.۴ میلیون خودرو را شامل می‌شود. همچنین در ماه فوریه، تسلا حدود ۲.۲ میلیون وسیله نقلیه را در ایالات متحده به دلیل اندازه فونت نادرست در چراغ‌های هشدار فراخوان داد.این اقدامات موجب شد تا سهام این شرکت در روز جمعه نزدیک به ۳ درصد سقوط کرد و به ۵ مرتبه سقوط سهام این شرکت افزود. تنها طی این چند روز، تسلا حدود ۱۴ درصد از ارزش سهام خود را از دست داده است.

این خسارت‌ها در کنار خسارت‌های تامین قطعات و هزینه‌های فراخوان‌ها و جبران خسارات مشتریان در حالی موجب شده تا تسلا در وضعیت کارکنانش تغییراتی ایجاد و حتی عده‌ای را اخراج نماید، اما آنچه در عملکرد حرفه‌ای تسلا مشهود است بر دو اصل مهم تکیه دارد که می‌تواند به الگویی برای صنعت خودروسازی ایران مبدل گردد.

نخست آنکه فراخوان‌ها و اعتراف به ضعف‌های خودروهای تسلا هر چند که در کوتاه مدت در حوزه سهام و حتی مشتریان برای تسلا هزینه‌ آور می‌باشد اما کارنامه‌ خودروسازان بزرگ جهان نشان می‌دهد که آنها اعتراف به نواقص، فراخوان تولیدات و در نهایت نظر خواهی از مصرف کنندگان را مولفه‌ای برای ارتقای کیفیت و جلب اعتماد مشتری می‌دانند. این رویه موجب می‌شود تا از یک سو مشتریان به این اعتماد برسند که خودروسازی همچون تسلا صرفا به دنبال سود نمی‌باشد بلکه به کیفیت و دیدگاه مشتریان اهمیت می‌دهد و در صورت بروز مشکلی قطعا اطلاع رسانی و به رفع مشکل خواهد پرداخت و از سوی دیگر نیز متخصصان این خودرو‌ساز از تجربه‌های مصرف کنندگان به عنوان سرمایه‌ای جهت رفع عیب و ضعف‌های محصولاتشان بهره می‌گیرند که نتیجه آن نیز تولیدات بهتر و در نهایت فروش و مشتریان بیشتر خواهد بود. بر این اساس می‌توان گفت که رفتار تسلا نه یک ویرانی و هزینه سازی بلکه یک سرمایه گذاری در بازار آینده خودرو است بویژه اینکه دنیای امروز دنیای خودروسازان بی شماری است که سریعا بازار را در دست می‌گیرند و لذا برای بزرگانی همچون تسلا جای هیچ کم کاری و بی توجهی به نظر مصرف کنندگان وجود ندارد.

دوم آنکه در باب فراخوان اخیر تسلا آنچه به چشم می‌آید عملکرد دستگاه‌های نظارتی و استاندارد است. از یک سو دستگاه‌های حوزه استاندارد و از سوی دیگر نهادهایی همچون راهنمایی و رانندگی رویکردی سازنده و بازدارنده در برابر کاستی‌ها و مشکلات فنی محصولات خودروسازان داشته و در عین حال نیز خودروساز در برابر مطالبات آنها تمکین کرده که نتیجه آن فراخوان‌های مذکور شده است.

با توجه به این مولفه‌ها می توان گفت آنچه که امروز در صنعت خودروی کشور کمتر مشاهده می‌شود مسئولیت پذیری خودروسازان در تعهدات پس از فروش و فراخوان‌ها برای رفع عیوب و نقص هایی است که شامل جمع قابل توجهی از تولیدات می‌شود. در عین حال نیز نهادهای نظارتی نیز از یک سو چنانکه باید و شاید اقدامات جدی برای مسئولیت پذیر سازی خودروسازان نشان نداده‌اند و از سوی دیگر نیز خودورسازان چندان التفاتی به استانداردهای مطرح شده و مصوبات دستگاه‌های نظارتی و کیفی نشان نداده‌اند. البته برخی خودروسازان دولتی در سالهای اخیر گام‌هایی را برای ارتقای خدمات پس از فروش صورت داده‌اند حال آنکه برخی خودروسازان خصوصی یا همان مونتاژی ها همچنان در همان مسیرهای گذشته قدم بر می دارند و چه در قیمت و چه تحویل به موقع و چه خدمات پس از فروش با کاستی‌های بیشمار و نارضایتی بیشتر مشتریان مواجه هستند.

با تمام این تفاسیر همچنان مسئله اعتماد سازی با فراخوان‌های عمومی از کاستی‌های صنعت خودرو در ایران است که نتیجه آن نیز نارضایتی مصرف کننده از تولیدات داخلی، اعتراض‌های دستگاه نظارتی و راهنمایی و رانندگی، خسارت‌های مالی و جانی به کشور ، آلودگی فزاینده هوا و… می‌باشد. در مقطع کنونی که به هر دلیلی واردات خودرو به کشور با موانع بسیار مواجه می‌باشد و انحصار در دست خودروسازان داخلی است جا دارد تا حداقل اصل فراخوان برای اصلاح ضعف‌های محصولاتشان را جهت جلب رضایت بیشتر مشتریان و رسیدن به استانداردهای جهانی در پیش گیرند چرا که تا زمانی که این مهم محقق نشود خودروسازان ایرانی نمی‌توانند نقش آفرینی در بازار جهانی را رقم زنند.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=51258

منبع اقتصادخودرو
توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.