معوقات قطعه‌سازان، حقیقت یا توجیه‌گر گرانی قیمت با کیفیت پایین

در سخنانی تکراری که گاه بوی توجیه گرانی و کیفیت پایین از آن به مشام می‌رسد عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌‏سازان خودروی کشور گفت: پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان، ­راهکاری برای افزایش تولید خودرو خواهد بود.

0

اقتصاد خودرو–  در سخنانی تامل برانگیز که بیشتر به توجیهی بی منطق برای گران‌سازی قطعات و در نهایت خودرو در کنار پایین ماندن کیفیت تولیدات می‌باشد، علی یکه ‏فلاح گفت: قطعه‌سازان بار‌ها اعلام کرده‌اند که توان تولید قطعاتی با کیفیت بالاتر و پیشرفته‌تر را دارند و در صورت درخواست و سفارش خودروسازان قادر به تولید این نوع قطعات هستند، اما این امر به گردش مالی نیازمند است، زیرا قطعه‏‌سازان بر اساس کیفیت مواد اولیه و سرمایه در گردشی که در اختیار دارند می‏‌توانند قطعه تولید کنند. این سخنان از سوی قطعه سازان در حالی مطرح می شود که یک سوال همواره مطرح است و آن اینکه چرا قطعه سازان که مدعی ضررهای طولانی و خواب سرمایه می شوند همچنان با خودروسازان بدعهد همکاری می کنند و در ثانی نقش و جایگاه وجدان انسانی در تولید قطعه‌ای که با جان مردم سرکار دارد کجاست که قطعه سازان رسما عنوان می‌کنند که به دلیل منابع مالی از تولید قطعه با کیفیت خودداری می کنند؟!! چگونه می شود که قطعه سازان هیچ ارزش و اهمیتی برای جان مردم قائل نمی شوند و به تولید قطعه‌های معیوب و ضعیف به بهانه پرداخت دیر هنگام مطالباتشان توسط خودرو ساز ادامه می‌دهند.

او گفت: مشکل مهم صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی در کشور  تأمین منابع ریالی و ارزی و کمبود نقدینگی است، این مشکلات در نهایت موجب بدهی معوق ۲۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه‌سازان شده است.

یکه‏ فلاح گفت: اگر خواهان رونق صنعت قطعه‏‌سازی هستیم، خودروساز باید کاملا از قطعه‌سازی خارج شود و تلاشش را روی تولید خودرو بگذارد قطعه‌سازی را به اهلش بسپارد و خصوصی‌سازی، واقعی شود. این حجم مطالبات، می‏تواند هر صنعتی را زمین‏‌گیر کند. این سخنان در حالی مشابه سخنان خودروسازان خصوصی همچون کرمان موتور و بهمن و… است یک سوال اساسی مطرح است و آن اینکه قطعه سازی که با ادعای پرداخت دیر هنگام مطالباتش و پایین بودن سودش رسما به تولید بی کیفیت قطعه اذعان می کند چگونه می تواند اعتماد کرد که پس از خصوصی شدن برای سود بیشتر این روند را ادامه ندهد؟ وقتی سود، اندیشه و ذهن قطعه ساز را در بر می گیرد چگونه می‌توان پذیرفت که با خصوصی شدن تغییر رفتار دهد و به فکر جان مردم باشد؟ همین سوال از خودروساز خصوصی نیز مطرح است که وقتی درب کارخانه 100 تا 800 میلیون گرانفروشی انجام می دهید چه ضمانتی وجود دارد که پس از برداشت نظارت‌های دولتی به تشدید این گران فروشی جهت سود بیشتر پرداخته نشود؟!! وجدانی که امروز خاموش است آیا فردا بیدار می شود و خودروی باکیفیت با قیمت مناسب به دست مردم می‌رسد؟!!!

وی در ادامه گفت: اگر موضوع تامین منابع مالی و ارزی نباشد، تولید خودرو در سال به دو میلیون دستگاه نیز می‌رسید.یکه فلاح گفت: قطعه‌سازان مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت نقدی خریداری می‌کنند. این در حالی است که خودروسازان مطالبات خود را به موقع پرداخت نمی‏ کنند. قطعه‌سازان مجبورند که با دریافت مطالبات خود از خودروسازان که در ماه‌های گذشته فروخته شده است، مواد اولیه را با مبلغ بالاتری مجدداً خریداری کنند. این سخنان زمانی جای تامل پیدا می کند که خودروسازان نیز مدعی هستند که دوران باز پرداخت معوقات را کاهش داده اند و در عین حال قطعه سازان بزرگ که انحصار بازار را در دست گرفته اند در تامین مواد اولیه نیز خرید غیر نقدی را دارند و عملا زنجیره مالی آنها همچون خودروسازان است که مطالبات قطعه سازان را اقساطی پرداخت می‌کنند.

به گفته او، ورود نخبگان دانشگاهی کشور و متخصصان بیشتر به این صنعت، راهکار مناسبی است که می‌تواند در‌های توسعه و نیز همگامی با پیشرفت‌های جهانی را به روی خودروسازان و زنجیره تامین خودرویی کشور باز کند. این سخنان در حالی نوید بخش تغییرات و دگرگونی در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور است که کیفیت پایین قطعه‌ها و متناوب آن خودروها نشان می‌دهد که قطعه ساز و خودروساز در عمل رویکردی به دانش بنیان‌ها ندارند و اگر هم بوده در چارچوب تولیدات جدید و نه ارتقای کیفیت تولیدات گذشته بوده است که عملا دستاوردی برای صنعت خودرو نمی‌تواند داشته باشد.

 

لینک کوتاه خبر:https://eghtesadkhodro.com/?p=40418

توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.